مقالات

نصب لوله کاروگیت

لوله کاروگیت یک لوله پلی اتیلن زهکش است. کیفیت آن ها به اندازه ای خوب است که می توان در حدود یک قرن انتظار سرویس دهی را از آن داشت. وجود مواد شیمیایی مختلف، خاک، روان آب که حاوی مواد اسیدی است، و یا آب هایی حاوی نمک هستند، قابلیت آسیب زدن به شبکه فاضلاب با لوله های معمولی را دارند و می توانند باعث کاهش طول عمر لوله ها شوند. جنس آن به گونه ای است که می تواند سالها در این شرایط دوام بیاورد. جالب است بدانید به دلیل سهولت در نصب و استفاده یکی از محبوب ترین محصولات در زمینه سیستم زهکشی است. در ادامه این مقاله قصد داریم مزایا و نحوه نصب لوله کاروگیت را بررسی نماییم.

مزایا مهم لوله کاروگیت

انتقال و حمل این محصول به آسانی انجام می شود، بنابراین در حین کار حمل آن باعث کندی و ایجاد اخلال در کار نمی شود. لوله کاروگیت از جنس پلاستیک است، در عین حال در تمام بازه زمانی استفاده از این لوله می توانید مطمئن باشید که به محیط زیست آسیب وارد نمی کنید. میزان کربن در لوله کاروگیت در مقایسه با لوله های دیگر بسیار کمتر است، انرژی مصرفی در مرحله تولید این لوله بسیار کم است. در مواد اولیه این لوله از کمترین مواد سمی استفاده شده است؛ بنابراین این لوله هم در طی فرآیند تولید و هم در مرحله به کارگیری و نصب کردن هیچ ماده سمی مضر منتشر نمی کند.

در طی استفاده می توانید شاهد یک سرویس زهکش با کیفیت باشید، هم چنین بعد از پایان خدمات این لوله پلاستیکی قابل بازیافت نیز هست. به دلیل ساختار داخلی  متفاوت این لوله مواد سیال با کمترین فشار از داخل آن عبور می کنند و خارج می شوند. ساختار خارجی لوله نیز به گونه ای طراحی شده است که باعث افزایش میزان مقاومت لوله می شود. انعطاف پذیری این لوله باعث می شود در مکان های سخت و ناهموار مورد استفاده قرار بگیرند.

با توجه به اینکه در چه مکانی و به چه منظور از این لوله استفاده می کنیم، نوع اتصال نیز متفاوت است. روش جوش پلی اتیلن و استفاده از اتصالات الکتروفیوژن ازجمله روش های معمول هستند که برای اتصال این لوله ها به کار می رود. کیفیت خوب لوله کاروگیت باعث می شود که برای انبار کردن آن دچار مسئله ی خاصی نشویم. اگر شرایط انبار و محل نگهداری لوله مناسب باشد، این لوله دور از تابش نور خورشید و سایر آسیب ها نگهداری شود، مز توان برای مدت طولانی آن را انبار کرد.

نصب لوله کاروگیت

شیوه نصب لوله کاروگیت چگونه است؟

موارد مهم و ضروری در زمینه نصب لوله پلی اتیلن کاروگیت شامل عواملی چون: حفر کردن گودال برای کارگذاشتن لوله، جایگذاری لوله کاروگیت در گودال حفرشده، ایجاد یک بستر مناسب می باشد. همه این موارد به طور دقیق اجرا می شوند تا کاربر اطمینان حاصل کند در طول فرآیند خدمات رسانی و بهره برداری، کیفیت سرویس دهی کاملا مورد رضایت او می باشد. سه بخش اصلی در زمینه نصب لوله پلی اتیلن کاروگیت وجود دارد که استانداردهای لازم را جهت ایجاد یک خط لوله ایمن مهیا می کنند.

بخش ASTMD 2321 استانداردهای مورد نیاز جهت نصب خط لوله مورد نیاز برای فاضلاب و شبکه زیرزمینی را مشخص می کند. و بخش CANCsAb1b2 استانداردهای لازم به منظور نصب اتصالات زهکش ترموپلاستیک را مهیا می کند. بخش AaSHTo30 استانداردهای لوله ترموپلاستیک را مهیا می کند.

مراحل نصب 

  • مرحله شماره یک: ترانشه کاروگیت

اندازه ترانشه برای ایجاد تراکم و خاک ریزی در اطراف لوله دارای استاندارد مشخص است. به این دلیل اندازه ترانشه باید به گونه ای تعیین شود که از این استاندارد رد نشود. در حقیقت هنگام تعیین اندازه ترانشه باید به شیوه ایجاد تراکم، مصالح مورد نیاز برای خاکریزی، قطر لوله توجه کنیم تا استانداردهای لازم رعایت شوند. هنگام ایجاد عرض ترانشه باید توجه کنیم که اندازه عرض برای لوله هایی که قطر آن ها بین دویست و پنجاه تا ششصد میلیمتر است، باید دو برابر قطر خارجی این لوله ها باشد. اندازه عرض ترانشه برای لوله هایی که قطر آن ها بین هفتصد تا نهصد میلیمتر است، اغلب مساوی قطر خارجی لوله در نظر گرفته می شود.

برای نصب لوله کاروگیت در عرض ترانشه شیوه دیگری هم وجود دارد. در این مواقع گرفته می شود؛ در قسمت فوقانی لوله عرض ترانشه باید باریک باشد. در این مواقع باید مطمئن شویم کف ترانشه هموار باشد، هیچگونه سنگ، کلوخ یا اجسام نوک تیزی که احتمال آسیب رساندن به لوله را دارند، در کف ترانشه وجود نداشته باشد. هنگام جایگذاری اگر متوجه شدیم که دمای لوله از دمای ترانشه بیش تر است، قبل از اینکه لوله را درون ترانشه قرار دهیم باید آن را بپوشانیم. هنگام جایگذاری لوله در گودال، در صورت وجود خطوط لوله کشی مربوط به سایر خدمات باید به این نکته توجه کنیم که حتما بین لوله کاروگیت و سایر لوله های موازی فاصله وجود داشته باشد.

  • مرحله دوم: ایجاد زیرسازی و بستر مناسب

بخشی از فرآیند خاکریزی مرحله زیرسازی است، در این مرحله برای لوله مسیر مناسب ساخته می شود.

  • مرحله سوم: ماهیچه سازی

قسمت خارجی لوله وظیفه مقاومت و تحمل فشار حاصل از خاک و ترافیک را بر عهده دارد. به صورت چند مرحله پشت هم و لایه ای مصالح خاکریز باید در دو طرف لوله قرار داده شوند. این مصالح فاصله خالی اطراف لوله را پر می کنند. بنابراین تا خط مرکز لوله باید خاکریزی انجام دهیم؛ سرانجام در اطراف لوله ماهیچه سازی انجام می شود.

  • مرحله چهارم: خاکریزی

در این مرحله باید از سلامت و نصب صحیح لوله کاروگیت کاملا مطمئن شویم. یک خاکریزی اولیه انجام شود، و سپس از سطح خاکریز اولیه تا انتهای آن خاکریزی کامل انجام شود.

خرید لوله و اتصالات

جمع بندی

همانطور که مطالعه نمودید، لوله کاروگیت یکی از پرمصرف ترین لوله های موجود در بازار می باشد. و در سایز و کیفیت های مختلفی به بازار عرضه می شود. از آن جایی که در تولید لوله کاروگیت از مواد شیمیایی مقرون به صرفه استفاده می شود، هزینه نهایی برای خرید نیز ارزان تر می شود. اما با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات نرخ ارز، مجموعه پلی اتیلن بازار همواره بهترین قیمت را با بالاترین کیفیت برای مشتریان خود در نظر دارد. برای خرید لوله و اتصالات می توانید با این مجموعه در ارتباط باشید.

همچنین مجموعه پلی اتیلن بازار اجرا کننده بزرگترین پروژه ها در زمینه اجرا خط لوله در شهر های مختلف می باشد. از این رو آماده همکاری با شرکت های ساختمانی ،پتروشیمی، نیروگاه، پالایشگاه، پتروشیمی، آبرسانی و گازرسانی نیز می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.