مقالات

لوله پلی اتیلن آبیاری

لوله پلی اتیلن آبیاری یکی از انواع لوله های پلی اتیلن است که به دلیل برخورداری از مزایا و خصوصیات منحصر به فرد به عنوان یکی از بهترین و باکیفیت ترین محصولات جهت آبرسانی و آبیاری مطرح گردیده است.

این لوله ها به رنگ سیاه می باشد. که با داشتن خطوط آبی رنگ از دیگر انواع لوله ها تشخیص داده می شود. و تولید آن ها با توجه به استانداردهای جهانی، با اندازه و سایزهای متفاوت، در فشارهای کاری بین ۴ الی ۲۵ بار و کاربرد های مختلف، صورت می گیرد.

باید خاطر نشان کرد که در گذشته کاربرد لوله های بتنی، سیمانی و فولادی برای آبیاری و آبرسانی بیشتر متداول بود. اما با وجود فناوری های نو و تولید لوله های پلی اتیلن به مرور زمان استفاده از این نوع لوله ها کم رنگ شد. از جمله دلایل استفاده کم تر از لوله های بتنی و فولادی ایجاد رسوب گذاری و مقاومت کم تر آن ها در برابر خوردگی و پوسیدگی می باشد. این امر موجب شد که کاربرد این لوله ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشد. به همین خاطر لوله های پلی اتیلن آبرسانی که مصون از این آسیب ها هستند، امروزه به عنوان نسل جدیدی از لوله های آبیاری و آبرسانی معرفی شده اند.

لوله پلی اتیلن آبیاری

مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن آبرسانی

لوله پلی اتیلن آبیاری از مزایا و ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند. که به همین سبب، به عنوان یکی از لوله های مطرح و پرکاربرد در زمینه ی آبرسانی و آبیاری شناخته شده اند. در ذیل به تعدادی از این ویژگی ها و مزایا به اختصار پرداخته ایم.

  • لوله پلی اتیلن آبیاری در برابر اشعه های ماورابنفش خورشید مقاومت بالایی دارد.
  • ابن لوله ها از مقاومت بالایی در برابر فشار بهره مند هستند. این لوله ها از نشتی و استهلاک ناشی از فشار در امان هستند.
  • سبکی و وزن کم از دیگر مزایای محصولات آبرسانی است. این ویژگی موجب استفاده راحت از لوله پلی اتیلن به نسبت دیگر انواع لوله ها در حوزه آبرسانی شده است.
  • نصب آسان و راحت از دیگر مزایا لوله پلی اتیلن است.
  • قدرت انعطاف پذیری بالا یکی دیگر از مزایای لوله پلی اتیلن آبرسانی است. منعطف بودن سبب می شود که این محصولات در هر گونه شرایط دمایی و فشاری مختلف به نوعی منعطف عمل کند.
  • همچنین از مقاومت بالایی در برابر خاک برخوردار هستند. به همین خاطر تماس و اصطحکاک آن با خاک موجب نشتی و استهلاک آن ها نخواهد شد.
  • این لوله ها دارای اتصالات محکم و ایمنی است که فاقد هرگونه نشت‌دهی است.
  • لوله پلی اتیلن در محیط های اسیدی و بازی، مقاوم عمل می کند. در واقع در لوله های پلی اتیلن هیچ گونه آثاری از خوردگی و پوسیدگی ناشی از مجاورت با مواد اسیدی و قلیایی یافت نمی شود.
  • همچنین با توجه به موارد مذکور فوق می توان عمر بالا و ماندگاری طولانی را به عنوان یکی از عوامل موثر در برتری محصولات پلی اتیلن بر دیگر انواع لوله های آبرسانی معرفی کرد.

لوله پلی اتیلن آبیاری

کاربرد این لوله و اتصالات

همانطور که گفته شد؛ کاربرد لوله پلی اتیلن بنا بر مزایا و خصوصیات قابل توجه آن ها متفاوت می باشد. یکی از مهم ترین کاربرد های این محصولات استفاده از آن ها در سیستم های لوله کشی می باشد. در واقع برخورداری این لوله ها از مزایای متعددی همچون: حمل و نقل سریع و آسان، مقاوم بودن در برابر خمیدگی، مقاومت بسیار در مواجه با زمین لرزه و دارا بودن سطح داخلی صاف و صیقلی باعث شده است که استفاده از این لوله ها در زمینه ی آبیاری و آبرسانی رواج یابد.

لوله پلی اتیلن آبیاری به منظور انتقال آب شرب در سیستم های آب رسانی شهری و روستایی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع ساختار شیمیایی لوله های پلی اتیلن به گونه ای است که به عنوان بهترین نوع لوله برای انتقال آب آشامیدنی معرفی شده اند.

از لوله های پلی اتیلن آبرسانی به منظور آبیاری در گلخانه ها، مزارع و زمین های کشاورزی استفاده می شود. همچنین، لوله های پلی اتیلن آبرسانی در سیستم های لوله کشی تحت فشار نیز کاربرد دارند. از دیگر کاربردهای محصولات پلی اتیلن آبرسانی و آبیاری می توان به زهکشی و انتقال فاضلاب اشاره کرد.

انواع لوله های پلی اتیلن آبیاری و آبرسانی

لوله پلی اتیلن آبیاری دارای کاربردها و موارد استفاده بسیاری هستند. به همین خاطر تولید آن ها در انواع و مدل های متعددی صورت می گیرد. در ذیل به انواع لوله های پلی اتیلن آبرسانی با توجه به گرید پرداخته ایم.

  • لوله PE100: لوله پلی اتیلن آبیاری با گرید 100 قادر به تحمل بار و فشار بیشتری می باشد. جنس و ساختار آن در برابر پرتوهای ماورابنفش و خورشید بسیار مقاوم می باشد. همچنین وزن و ضخامت کم از دیگر ویژگی های این نوع لوله های پلی اتیلن است.
  • لوله PE80: این نوع لوله همچون لوله های PE100 در سایزهای بین ۱۶ الی ۱۲۰۰ میلیمتر تولید می شود.
  • لوله PE63: استفاده از این نوع لوله پلی اتیلن آبرسانی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد. چرا که در مقایسه با دو نوع قبلی دارای ضخامت و وزن بیشتری می باشد.

خرید لوله و اتصالات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.