مقالات

قیمت لوله پلی اتیلن

پلی اتیلن ماده ای است که ار پلیمریزاسیون گاز اتیلن به دست می آید. بعد از کشف این ماده صنایع بزرگ تولید لوله و اتصالات دچار تحولاتی عظیم شدند. این تحولات باعث پیشرفت صنایع لوله کشی نیز گردید. از طرفی این ماده به دلیل مزایا و ویژگی های گسترده ای نظیر:  استحکام، ماندگاری و نحوه نصب راحت، خیلی زود در کل دنیا گسترش پیدا نمود و مورد استفاده قرار گرفت. بیشتر کاربرد لوله و اتصالاتی که از این ماده تولید می شوند، به جهت انتقال سیالات می باشد. به طور کلی این تجهیزات جایگزین بسیاری مناسبی برای لوله و اتصالات فلزی شمرده می شوند. و مصرف کنندگان بسیاری به دنبال خرید لوله های پلی اتیلن و اتصالات آن می باشند. همانطور که می دانید امروزه این محصولات با قیمت های مختلفی در بازار مصرف به فروش می رسند. در ادامه عوامل تاثیر گذار بر قیمت لوله پلی اتیلن را بررسی می نماییم.

عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت لوله پلی اتیلن

قیمت لوله پلی اتیلن

نوع گرید لوله

گرید (رتبه بندی) واژه ای است که در صنایع مختلف به جهت تعیین معیار صلاحیت و تضمین کیفیت به کار برده می شود. در واقع یکی از معیار های مراکز دولتی برای همکاری با شرکت ها این است که شرکت مورد نظر دارای گرید باشد. زیرا بالا بودن رتبه نشان دهنده وضعیت مالی و فنی مناسب تر است. صنایع تولید کننده لوله و اتصالات نیز از این قاعده مستثنی نیستند. لوله های پلی اتیلن نیز مانند هر محصول دیگری دارای گرید های مختلفی می باشد که در ادامه هر یک از آن ها را بررسی خواهیم نمود.

  • گرید 63 : محصولاتی که در این گرید تولید می شوند دارای قطر و وزن بالایی هستند. از این رو تولید آن ها به صرفه نیست و امروزه استفاده از آن رایج نمی باشد.
  • گرید 80: محصولات پلی اتیلن تولید شده با این گرید، دارای وزن و قطر کم و توان تحمل فشار بالا می باشند. از طرفی میزان کیفیت آن متوسط می باشد. و این گرید، جزو گرید های مصرفی شمرده می شود.
  • گرید 100: لوله های پلی اتیلن گرید 100 از بهترین ترکیبات تولید شده اند. و توان تحمل فشار کاری آن ها بالا و وزن و قطر آن ها کمتر از دیگر گرید ها می باشد. از مهم ترین ویژگی های لوله پلی اتیلن با گرید 100، مقاومت در برابر نور خورشید و عدم استهلاک می باشد.

همانطور که از مطالب فوق الذکر دریافتید، لوله های پلی اتیلن با گرید های مختلف دارای کیفیت و مواد مصرفی متفاوتی می باشند. پس گرید لوله می تواند یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت لوله پلی اتیلن 1400 می باشد.

نوع پلی اتیلن مصرف شده در ساخت لوله

پلی  اتیلن، نوعی پلیمر مصنوعی می باشد که در انواع مختلفی چون: MDPE، LDPE، HDPE و… تولید می شود. لوله و اتصالات پلی اتیلن مصرفی معمولا از نوع MDPE تولید می شوند. و دلیل آن چگالی متوسط این نوع است. محصولاتی که از این نوع پلی اتیلن تولید می شوند با فرمول شیمیایی منحصر به فردی که دارند توانسته اند توجه مصرف کنندگان بسیاری را به خود جلب نمایند و جایگاه ویژه ای در بازار مصرف پیدا نمایند.

اما توجه داشته باشید که همین ماده پرمصرف خود در دو نوع سبک و سنگین تولید می شود. نوع سنگین آن در برابر نیروی کشش و دیگر فشار ها مقاومت بیشتری دارد. اما نوع سبک برعکس آن است و زمینه مصرفی آن ها نیز فرق دارد.

پس می توان گفت که پلی اتیلن مصرفی در لوله و اتصالات پلی اتیلن نیز از عوامل تاثیر گذار بر قیمت لوله های پلی اتیلن می باشد.

قیمت لوله پلی اتیلن در کاربرد های مختلف

همانطور که می دانید لوله های پلی اتیلن بنا بر کاربردشان در دسته و سایز بندی های مختلفی تولید می شوند. کاربرد این لوله ها همانطور که در ابتدای مقاله بیان نمودیم بیشتر به جهت انتقال سیالات است. این لوله ها عموما به رنگ مشکی هستند و راه تشخصیشان از یکدیگر تغییرات جزیی آن ها در قسمت بدنه می باشد. برای مثال لوله هایی که بر روی بدنه خود دارای خطوط زرد رنگ می باشند، لوله پلی اتیلن گازرسانی نام دارند. و همانطور که از نام آن ها پیداست، به جهت انتقال گاز در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. و لوله هایی که دارای خطوط آبی می باشند، لوله پلی اتیلن آبرسانی نام دارند.

کاربرد و کارایی این لوله ها نیز می تواند تاثیر بسیاری بر تعیین قیمت لوله پلی اتیلن داشته باشد.

متراژ و سایز لوله 

به عنوان آخرین مورد از عوامل تاثیر گذار بر قیمت لوله پلی اتیلن می توان به سایز و متراژ مصرفی مورد نیاز در پروژه های مختلف اشاره نمود. چرا که میزان پلی اتیلن مصرفی در سایز های کوچک کمتر از سایز های بزرگ تر آن می باشد. از طرفی این نکته را هم فراموش نکنید که هنگام خرید لوله پلی اتیلن، متراژ آن نیز می تواند تعیین کننده قیمت باشد.

خرید لوله و اتصالات

کلام آخر

همانطور که متوجه شدید، قیمت گذاری برای این لوله ها مانند هر محصول دیگر به عوامل مختلفی بستگی دارد. از این رو قیمت لوله پلی اتیلن با در نظر داشتن موارد بالا تا حدودی مشخص است. و شما از طریق ارتباط با نمایندگی های معتبر می توانید از قیمت آن ها مطلع شوید.

اما در نظر داشته باشید این قیمت ها همیشه ثابت نمی باشد. زیرا یکی از عوامل مهم که به طور مستقیم و روزانه بر قیمت این محصولات تاثیر گذار است، نوسانات نرخ ارز می باشد. از این رو در برخی موارد و با تغییر این نوسانات قیمت این لوله ها نیز تغییر می نماید.

پلی اتیلن بازار از نماینگان معتبر محصولات پلی اتیلن می باشد. از این رو برای خرید لوله و اتصالات، دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت های روز، می توانید با این شرکت در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.