مقالات

نصب لوله پلی اتیلن آبرسانی

لوله پلی اتیلن آبرسانی یک نوع لوله از جنس پلی اتیلن به رنگ سیاه است. که بر روی آن خط های موازی آبی رنگ با فاصله از هم قرار دارد. همانطور که از اسم آن مشخص می باشد، این لوله برای استفاده در زمینه های آبیاری و آبرسانی به کار می رود. در واقع این لوله ها در سیستم های لوله کشی به عنوان لوله انتقال آب آشامیدنی شهری و روستایی، انتقال فاضلاب و لوله پلی اتیلن آبیاری مزارع، باغات و گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. پس نحوه نصب لوله های پلی اتیلن آبرسانی به صورت اصولی و صحیح، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا کوچکترین خطا در نصب آن ها، به مرور زمان می تواند مشکلات بسیاری به همراه داشته باشد.

در این مقاله با نصب اصولی و نکات مهم آن بیشتر آشنا خواهید شد.

خرید لوله و اتصالات

خصوصیات لوله پلی اتیلن آبرسانی

تا سالیان قبل، از لوله های بتنی و فولادی جهت استفاده در سیستم های لوله کشی آبیاری و آبرسانی استفاده می شد. اما به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی و تولید لوله های پلی اتیلن کاربرد آن ها کم تر شد و استفاده از لوله های پلی اتیلن در زمینه آبرسانی مدنظر قرار گرفت. استفاده رایج و معمول از لوله پلی اتیلن آبرسانی به دلیل برخورداری از ویژگی ها و مزایا خاصی است که در ذیل به آن ها اشاره شده است.

  • نصب لوله پلی اتیلن آبرسانی برای استفاده در شرایط حرارتی و برودتی بسیار مناسب و کاربردی خواهد بود. این نوع لوله برای استفاده در شرایط برودتی تا دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد و در شرایط حرارتی تا دمای مثبت ۴۰ درجه سانتیگراد مقاوم خواهد بود.
  • این لوله ها از اتصالات ایمن و محکمی برخوردار است که موجب عدم نشت دهی لوله ها خواهد شد.
  • برخورداری از سطح صاف و صیقلی موجب کاهش افت فشار جریان در لوله پلی اتیلن آبرسانی خواهد شد.
  • محصولات پلی اتیلن آبرسانی در انواع سایزها و ضخامت های مختلف تولید می شوند.
  • از مزایای لوله پلی اتیلن می توان به مقاومت آن در برابر خورشید و پرتوهای فرابنفش اشاره کرد.
  • همچنین این لوله ها در برابر سایش و زمین لرزه دارای مقاومت کافی هستند.
  • مقاومت در برابر مواد اسیدی و بازی از دیگر مزایای لوله پلی اتیلن آبرسانی است.
  • وزن سبک، حمل و نقل و جابه جایی آسان و همچنین نصب سریع و راحت از دیگر ویژگی ها و مزایای لوله های پلی اتیلن می باشد.
  • دوام و ماندگاری بالا از جمله دلایل مهمی است که موجب افزایش استفاده از محصولات پلی اتیلن شده است. کاربرد این نوع لوله به دلیل طول عمر بالا و مقاومت در برابر شرایط مختلف از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود.

نصب لوله پلی اتیلن

مراحل نصب لوله های پلی اتیلن آبرسانی

امروزه استفاده و کاربرد لوله پلی اتیلن آبرسانی در حال افزایش است. مدیران پروژه های اجرائی در اکثر پروژه های آبرسانی، استفاده از لوله های پلی اتیلن را ترجیح می دهند. با توجه به کاربرد و مزایای بسیار این لوله ها باید نسبت به انجام مراحل نصب آن ها آگاهی داشت.

  1. بازرسی قبل از لوله گذاری: پیمانکار قبل از شروع به نصب لوله پلی اتیلن آبرسانی باید از سالم بودن آن اطمینان حاصل کند. در صورت معیوب بودن لوله ها، باید علامت گذاری و در جای خاصی نگهداری شوند در این صورت، پس از دید کلی نسبت به تعمیر یا تعویض آن ها تصمیمی اتخاذ شود.
  2. برش لوله: در هنگام لوله گذاری ممکن است به لوله های با سایز متفاوت نیاز شود. به همین منظور لازم است که لوله ها متناسب با سایز مصرفی برش داده شوند. در هنگام برش باید دقت کنید که لوله دچار صدمه و آسیب نشود. البته بهتر است که سر لوله ها را پس از برش با یک سوهان، صاف و مسطح کنید.
  3. تمیز کردن لوله و متعلقات: پس از برش لوله، نوبت به تمیز کردن لوله و متعلقات آن می رسد. لوله و اتصالات مربوط به آن را با یک پارچه تمیز نمایید.
  4. تنظیم محل اتصال لوله: محل نصب لوله پلی اتیلن آبرسانی باید از قبل صاف و مسطح شود. در هنگام نصب و کارگذاشتن لوله های پلی اتیلن آبرسانی شهری و آبیاری باغات دقت کنید که آسیبی از ناحیه محل نصب به لوله ها وارد نشود.
  5. اتصال لوله های پلی اتیلن: پس از این مراحل، لوله های پلی اتیلن آبرسانی با اتصالات مخصوص به هم متصل می شوند.
  6. دفن و کارگذاری لوله های پلی اتیلن: کارگذاری لوله های پلی اتیلن آبرسانی به دو نوع روش نصب سطحی و دفنی صورت می گیرد. هر کدام از آن ها به طریقی خاص و با توجه به کاربرد انجام می شوند.

خرید لوله و اتصالات

روش های نصب و کارگذاری لوله های پلی اتیلن آبرسانی

از روش نصب سطحی در هنگام آبرسانی باغات و زمین های کشاورزی  و از روش نصب دفنی به منظور انتقال آب شهری و روستایی استفاده می شود.

در روش نصب لوله پلی اتیلن به صورت سطحی با استفاده از مواد پر کننده، اطراف لوله ها پوشانده می شود. محل اتصال لوله ها باید در مرحله آخر، با استفاده تست هیدرواستاتیک مورد آزمایش قرار گیرد. این تست برای اطمینان از عدم نشتی انجام می شود.

اما در روش نصب دفنی، ابتدا پرشدن کف بستر محل نصب انجام می شود. پس از آن، پایه ای داخل حفره برای لوله های بزرگ قرار می دهند. با ثابت شدن لوله ها، این پایه برداشته می شود  و سپس حفره با خاک مناسب جهت پوشاندن لوله ها پر می شود.

نکات مهم در هنگام نصب لوله ها

  • احتیاط کنید که لوله پلی اتیلن آبرسانی از آسیب و صدمه برش در امان بماند.
  • برش لوله های پلی اتیلن با قطر کم را با تجهیزاتی همچون اره دستی انجام دهید. لوله های پلی اتیلن با قطر زیاد را نیز با ابزارهای مخصوص برش دهید.
  • نکات ایمنی را در هنگام اجرای تمامی مراحل نصب و کارگذاری لوله پلی اتیلن آبرسانی رعایت کنید.

خرید لوله و اتصالات

پلی اتیلن بازار به عنوان تامین کننده اقلام مورد نیاز صنایع لوله کشی بهترین محصولات را با به صرفه ترین قیمت برای مصرف کنندگان ارائه می دهد. این مجموعه اقدام به تامین بهترین این محصولات از معتبر ترین برند ها نموده است. ازین رو نماینده رسمی شرکت های معتبری در این زمینه می باشد.

برای خرید لوله و اتصالات در انواع مختلف، مشاوره، مشاهده کاتالوگ لوله و اتصالات و دریافت قیمت می توانید با شماره های مجموعه پلی اتیلن بازار تماس حاصل نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.