مقالات

مزایا لوله پلی اتیلن

امروزه در بیشتر صنایع، لوله های پلیمری پلی اتیلن جایگزین مناسبی برای لوله های فولادی شناخته می شوند. چرا که این لوله و اتصالات هم به لحاظ هزینه و هم از لحاظ کیفیت بسیار به صرفه تر و بهتر از نسل قدیمی لوله و اتصالات می باشد. طبقبرخی براورد ها، تنها 25 درصد از هزینه لوله های فولادی، برای ایجاد سیستم های پلاستیکی و یا پلیمری کافی می باشد. لوله های پلی اتیلن از آن دسته تجهیزات پلیمری هستند که نسبت به لوله و اتصالات فولادی کارایی بیشتری دارند. به طوری که می توان گفت امروزه کاربرد لوله های پلی اتیلن در در مکان های گوناگون مانند سطح زمين، حالت مدفون، شناور و سطوح زير دريا آزمايش شده و کاملا امکان پذیر است. مزایا لوله پلی اتیلن باعث شده است تا این تجهیزات برای انتقال آب آشاميدني، فاضلاب، مواد شيميايي، دوغاب، و پسماندهاي خطرناک و گازهاي فشرده مورد استفاده قرار گیرند. بدان آنکه کوچکترین آسیبی در گذر زمان برای آن ها ایجاد شود.

در ادامه با این لوله های پرمصرف و ویژگی های خاص آن بیشتر آشنا خواهید شد.

مزایا لوله پلی اتیلن

مقایسه مزایا لوله پلی اتیلن و لوله فولادی

  • قیمت: اتصال لوله های پلي اتيلن، ارزانتر و سريعتر از لوله فولادي می باشد. از طرفی در حین کار نشتي ندارند، بنابراین استفاده از این لوله ها برای افزایش سرعت انجام پروژه بسیار مفید است.
  • احتمال بروز صدمات: با توجه به اینکه پلي اتيلن ماده بسيار نرمتري نسبت به فولاد است. بنابراين از مزایا مهم لوله پلی اتیلن مقاومت در برابر خراش ها و دیگر صدمات احتمالی ایجاد شده در حين حمل و نقل و راه اندازی است. پس این تجهیزات آسیب کمتری نسبت به دیگر لوله و اتصالات خواهند دید.
  • کاربرد در مکان های زلزله خیز: لوله های پلی اتیلن داراي انعطاف پذيري بالایی می باشند. از این رو طبق گزارش های موجود در زلزله هاي گذشته، نسبت به نسل قبلی لوله و اتصالات كمتر دچار آسيب شده اند.

توجه: پلی اتیلن ها در گذشت زمان در برابر كلر موجود در آب لايه لايه شده و بنابراین باید دقت کافی را نسبت به طول عمر آنها داشت.

  • حمل و نقل: لوله های پلی اتیلن در برابر ضربه بسیار مقاوم می باشند. از این رو هنگام بارگذاري و حمل و نقل، احتمال از بين رفتن لوله ها بسیار کم است. پس می توان نتیجه گرفت اين لوله ها، آسیب های ناشی از حمل و نقل را ندارند. همچنین از دیگر مزایا آن، کاهش هزینه های حمل و نقل به علت وزن سبک آنها در مقایسه با لوله های فولادی است.

موارد فوق الذکر مهم ترین مزایا لوله پلی اتیلن نسبت به لوله های فولادی می باشد.

ویژگی های مهم و کاربردی

  • این لوله و اتصالات تا حدود 50 سال عمر می کنند.
  • در برابر مواد اسيدي، قليائي و مواد شيميايي بسیار مقاوم می باشند.
  • همچنین دارای مقاومت بالایی در برابر سايش و خوردگي هستند.
  • از مزایا خاص لوله پلی اتیلن ضریب اصطکاک آن ها است. که موجب افت فشار كمتر سيال در درون لوله ها می شود.
  • این تجهیزات بسیار بهداشتي بوده و قابل استفاده براي انتقال و توزيع آب آشاميدني است.
  • لوله و اتصالات پلی اتیلنی دارای انعطاف پذيري بالایی می باشند.
  • لوله های پلی اتیلن با انواع اتصالات سازگار هستند.
  • قابليت جوش آسان و ارزان لوله ها از دیگر ویژگی های مهم این لوله ها به حساب می آید.
  • این لوله ها دارای استحكام مكانيكي بالايی در محل هاي اتصال حاصل از جوش لوله ها می باشند.

خرید لوله و اتصالات

جمع بندی

همانطور که مطالعه نمودید انواع لوله های PE یا همان پلی اتیلن از مزایای بسیاری برخوردار می باشند. از این رو اگر به دنبال خرید لوله و اتصالات پلی اتیلن می باشید، می توانید از طریق تلفن های تماس با مجموعه پلی اتیلن بازار ارتباط حاصل نمایید.

مجموعه پلی اتیلن بازار بهترین ارائه دهنده انواع تجهیزات اعم از انواع لوله و اتصالات فلزی، شیرآلات، لوله و اتصالات پنج لایه  و… می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.