مقالات

معرفی لوله انتقال آب آشامیدنی

لوله پلی اتیلن آبرسانی یکی از انواع لوله های پلی اتیلن می باشد. که امروزه استفاده از آن در زمینه های آبیاری و آبرسانی بسیار گسترش یافته است. این لوله به رنگ مشکی و دارای خطوط آبی رنگ موازی با هم است. لوله پلی اتیلن آبرسانی به عنوان لوله انتقال آب آشامیدنی شهری و روستایی، آبیاری زمین های کشاورزی، باغات و گلخانه ها، زهکشی، انتقال فاضلاب و آبیاری تحت فشار بیشترین کاربرد را دارد.

آیا لوله انتقال آب آشامیدنی پلی اتیلن برای آبرسانی مناسب است؟

لوله پلی اتیلن آبرسانی به دلیل خواص و مزایای خود به یکی از لوله های پرمصرف در زمینه آبیاری و آبرسانی تبدیل شده است. از این لوله به عنوان لوله انتقال آب آشامیدنی استفاده می شود. برای تشخیص سالم و بی خطر بودن این لوله ها جهت انتقال آب، آزمایش هایی در این خصوص صورت گرفته است. پس از این آزمایش ها، به این نتیجه رسیدند که لوله های پلی اتیلن کارایی بسیار بالایی در زمینه انتقال آب آشامیدنی دارند. استفاده از این لوله ها هیچ گونه تاثیری بر بو، مزه و ساختار شیمیایی آب نمی گذارد.

تولید لوله پلی اتیلن آبرسانی از حساسیت ویژه ای برخوردار است. و از هر گونه ماده ای در تولید آن استفاده نمی شود. این لوله ها از مواد درجه یک و باکیفیت ساخته می شود. و به دلیل استفاده در سیستم های لوله کشی انتقال آب آشامیدنی، نیازمند گواهینامه ها و استانداردهای مورد تایید اداره بهداشت است.

لوله های پلی اتیلن آبرسانی بر اساس استانداردهای تدوین شده از سوی اداره حفاظت از محیط زیست به منظور انتقال آب آشامیدنی بی خطر به حساب می آید. برخورداری پلی اتیلن از گواهی و استاندارد Applications Health Effects NSF Internationals Standards حاکی این امر است. این لوله دارای استانداردهای NSF14 و NSF61 می باشد.

لوله انتقال آب آشامیدنی

لوله های پلی اتیلن آبرسانی دارای چه ویژگی ها و مزایایی می‌باشند؟

استفاده از لوله انتقال آب آشامیدنی پلی اتیلن، به دلیل برخوداری از مزایا و خصوصیاتی خاص، در زمینه های آبیاری و آبرسانی بسیار گسترش یافته است. همچنین به دلیل برخورداری از ویژگی ها و مزایای متعدد، جایگزین خوبی برای دیگر انواع لوله ها در زمینه آبرسانی محسوب می شود. برخی از این ویژگی ها و مزایا در ذیل ذکر شده است.

  • لوله های پلی اتیلن به دلیل وجود سطح صاف و صیقلی از رسوب گذاری در امان هستند. فشار جریان آب در این لوله ها بالا است.
  • هزینه پایین تعمیر و نگهداری از دیگر مزایا این لوله های آبرسانی است.
  • همچنین به دلیل وزن کم و سبک بودن به راحتی قابل جابه جا شدن است.
  • از طرفی نصب لوله پلی اتیلن آبرسانی به آسانی انجام می شود.
  • به دلیل وجود اتصالات ایمن و بادوام در لوله های پلی اتیلن احتمال نشت دهی به حداقل می رسد.
  • لوله های پلی اتیلن آبرسانی در برابر زنگ زدگی مقاومت بالایی دارند.
  • این لوله ها مصون از آسیب های ناشی از تماس با مواد شیمیایی اسیدی و بازی می باشد.
  • ساختار آن ها به گونه است که می تواند از آسیب پرتوهای فرابنفش در امان بماند.
  • مقاومت در برابر سایش و زمین لرزه از دیگر مزایای لوله پلی اتیلن است.
  • لوله و اتصالات پلی اتیلن قادر به تحمل دماهای مختلف می باشد. از این رو در شرایط مختلف دمایی منعطف عمل کند.
  • طول عمر بالا از مهمترین دلایل استفاده از لوله پلی اتیلن آبرسانی است. چرا که این لوله حداقل به مدت ۵۰ سال سالم و باکیفیت باقی می ماند.
  • لوله پلی اتیلن آبرسانی با قیمتی مناسب قابل خریداری می باشد. در واقع، قیمت مناسب و طول عمر بالا استفاده از لوله پلی اتیلن را برای آبیاری و آبرسانی مقرون‌به‌صرفه می سازد.

لوله انتقال آب آشامیدنی

انواع لوله های آبرسانی و انتقال آب آشامیدنی

لوله های انتقال آب آشامیدنی در انواع سایزها و فشارهای کاری مختلف در اختیار مشتریان قرار می گیرند. این محصولات با توجه به گرید، در سه نوع PE100، PE80 و PE63 وجود دارند. و هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند. در ذیل به اختصار هر یک از آن ها را بررسی نموده ایم.

  • لوله PE63: لوله های PE63 به دلیل وزن و ضخامت بالای خود کمتر مورد استفاده قرار گرفتند. چرا که خرید آن ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود. به همین خاطر، امروزه لوله PE63 تولید نمی شود.
  • لوله PE80: وزن و ضخامت لوله PE80 به نسبت لوله PE63 کم‌تر است. این لوله در مقایسه با لوله PE63 قادر به تحمل فشار بیشتری است.
  • لوله PE100: این لوله سبک ترین و باکیفیت ترین لوله انتقال آب آشامیدنی است. در واقع لوله PE100 برای مصارف آبیاری و آبرسانی یک گزینه عالی است. چرا که از وزن و ضخامت کم‌تر، میزان تحمل فشار بیشتر و مقاومت کافی در برابر پرتوهای فرابنفش برخوردار می باشد. لازم به ذکر است که لوله PE100 در مقایسه با لوله PE80 برای مصارف دارای فشار قوی بهتر عمل می کند.

نکاتی در خصوص لوله های پلی اتیلن آبرسانی

  • لوله های پلی اتیلن آبرسانی در سایزها و اندازه های مختلفی ساخته می شوند. هر کدام از آن ها برای مصارف خاصی به کار می روند.
  • این لوله ها برای انتقال آب شهری و روستایی و انتقال فاضلاب به صورت دفنی و برای آبیاری مزارع و باغات به صورت سطحی نصب می شوند.
  • بهتر است لوله انتقال آب آشامیدنی در مکانی سرپوشیده با تهویه هوا مناسب و به دور از مواد شیمیایی نگهداری شوند. همچنین، برای جلوگیری از آسیب دیدن لوله ها باید بر روی سطحی صاف و مسطح قرار داده شوند‌.
  • در هنگام خرید لوله پلی اتیلن به تاریخ تولید آن دقت شود.

خرید لوله و اتصالات، دریافت مشاوره، همکاری و قیمت روز از مجموعه پلی اتیلن بازار

خرید لوله و اتصالات

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.