مقالات

مزیت لوله های پلی اتیلن زهکش

قبل از بررسی مزیت و کاربرد لوله های پلی اتیلن زهکش ابتدا با موضوع زهکشی بیش تر آشنا می شویم. وقتی بر اثر بارندگی و یا آبیاری زمین های کشاورزی و یا باغات و حتی زمین های ورزشی مرطوب می شوند. در این زمان آب به خاک نفوذ می کند، ذرات آب در خاک باقی می مانند. وقتی همه منافذ خاک پرآب شد، در این هنگام هیچ آبی جذب نمی شود، و خاک اشباع می شود. و زمانی که آب بیش تری بر اثر بارندگی ایجاد شود، روی سطح زمین جمع می شود. پس خاک از قطرات آب اشباع می شود و فضای کافی برای وجود هوا از بین می رود. در این شرایط اکسیژن کافی به ریشه گیاهان نمی رسد. در این شرایط خاک و گیاهان و محصولات دچار آسیب می شوند. برای جلوگیری از آسیب به گیاهان و خاک ،آب اضافی باید از سطح زمین و ناحیه ریشه گیاهان، خارج شود. به فرآیند خارج کردن آب اضافی زهکشی گفته می شود. یکی از روش های این کار استفاده از لوله های پلی اتیلن رهکش می باشد.

لوله های پلی اتیلن زهکش

انواع لوله های پلی اتیلن زهکش

لوله پلی اتیلن زهکش در انواع مختلف طراحی می شود. یکی از انواع لوله های پلی اتیلن زهکش مخصوص آب است، دیواره این لوله هموار است و جریان آب به راحتی درون آن انجام می شود. نوع دیگر آن مشبک است و روی سطح دیواره این لوله سوراخ هایی قرار دارند. یک نوع دیگر از این لوله ها وجود دارد که دیواره آن به صورت چین آورده است. پر مصرف ترین نوع لوله زهکش، نوع دوجداره آن است. مقاومت لوله زهکش دوجداره زیاد است، میزان تبخیر آب در این لوله  نیز به دلیل دیواره محکمی که کاهش می یابد. داشتن دیواره دوجداره باعث افزایش پایداری این نوع لوله در مقابل سرمازدگی و تغییر شکل بر اثر گرما و حرارت می شود.

در زمینه آبیاری تحت فشار، لوله پلی اتیلن زهکش از جایگاه خاصی برخوردار است. این لوله ها ، گزینه مناسبی برای جایگزینی لوله فلزی، پی وی سی و لوله چدنی می باشد. پیشرفت تکنولوژی و ماشین آلات مورد نیاز در زمینه تولید لوله پلی اتیلن زهکش باعث شده است توان تولید در این زمینه نیز افزایش یابد. به این دلیل هر نوع لوله زهکش که مشتری نیاز دارد، تولید و روانه بازار می شود. میزان کیفیت آن ها بر مبنای میزان پایداری یک لوله نسبت به ضربه، میزان نفوذ ناپذیری در مقابل عوامل فیزیکی و شیمایی، میزان کشسانی و انعطاف پذیری مناسب بررسی می شود.

کاربرد و مزیت لوله زهکشی

لوله پلی اتیلن زهکش تاثیر گذارترین نوع لوله پلی اتیلن در زمینه خارج کردن آب اضافی و زهکشی زمین های کشاورزی و اماکن ورزشی و تفریحی محسوب می شود. این لوله در مقایسه با لوله سیمانی دارای طول عمر بالا تری است. همچنین دارای وزن کمی می باشد و به این دلیل حمل ان بسیار آسان است. هنگام اجرا و نصب این لوله کار به سرعت پیش می رود زیرا نصب آن به سادگی صورت می گیرد. به دلیل داشتن دیواره مقاوم در برابر آب حاوی نمک، و سایر عوامل آسیب زا پایدار است. انعطاف پذیر است و در مقابل شکستگی و خوردگی، ساییدگی و پوسته پوسته شدن مقاوم است. منافذ ورودی این لوله به طور یکدست تعبیه شده اند. به دلیل داشتن دیواره دوجداره مستحکم در مقابل مواد اسیدی و بازی پایدار است و به راحتی دوام می آورد.

این لوله ها در زمین های کشاورزی و مزرعه ها، زمین ورزشی و تفریحی، در زمین هایی که به علت های گوناگون در خاک آن ها مواد قلیایی وجود دارد و خاک آن ها شور است، به کار می روند. برای خارج کردن آب اضافی در اطراف ساختمان، جاده ها و پل ها نیز استفاده از لوله پلی اتیلن زهکش رایج است. جایگذاری و نصب این نوع لوله با هزینه کمی انجام می شود، در طی فرآیند سرویس دهی نگهداری از لوله نیز به آسانی انجام می شود. نکته مهم در هنگام اجرای یک خط لوله ایمن زهکش رعایت محاسبات هیدرولیکی و استاتیک است. هنگام انتقال حجم زیادی از فاضلاب که حاوی مواد شیمیایی، و ذرات مختلفی است رعایت این محاسبات بسیار اهمیت دارد.

خرید لوله و اتصالات

 

دیگر ویژگی های لوله های پلی اتیلن زهکش

سرعت اجرا خطوط زهکشی بسیار بالا می باشد. زیرا نصب آن آسان است. ورودی و خروجی لوله کاملا قابل کنترل است. داشتن ویژگی های هیدرولیکی، کاهش میزان مصرف آب در هنگام استفاده از لوله زهکش انجام می شود. هزینه خرید برای مشتری مناسب است. استحکام در مقابل عوامل مکانیکی و شیمیایی، پایداری در برابر پوسیده شدن. هموار بودن لایه داخلی لوله باعث روان شدن جریان آب می شود. به دلیل تولید محصول در اندازه های مختلف و عملکرد متفاوت، پاسخگویی به نیازهای مشتری در زمینه های مختلف قابل انجام است. قیمت گذاری این لوله بر اساس قطر و وزن، کیفیت، میزان رعایت استانداردهای لوله  انجام می شود.

جمع بندی

استفاده ازانواع لوله های پلی اتیلن در صنایه مختلف بسیار مرسوم می باشد. لوله پلی اتیلن زهکشی یکی از انواع پرکاربرد ان می باشد که نقش بسزایی در صنایع وابسته به آن ایفا می نماید. برای خرید لوله و اتصالات پلی اتیلن از بهترین برند ها و متریال روز بازار می توانید با مجموعه پلی اتیلن بازار در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.