مقالات

معرفی شیر الکتروفیوژن گازی و دیگر تجهیزات انتقال گاز

در اجرای خطوط گازرسانی از وسایل و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. لوله پلی اتیلن گازی، تی اف الکتروفیوژن، سه راهی الکتروفیوژن گازی، زانوی الکتروفیوژن گازی و… از انواع این تجهیزات می باشند. اما یکی از مهم ترین این تجهیزات، شیر الکتروفیوژن گازی می باشد.

این شیر از جمله کاربردی ترین ابزارهای مورد استفاده در زمینه لوله کشی انتقال گاز می باشد. در ادامه این مقاله با شیر الکتروفیوژن گازی، موارد استفاده از آن و دیگر تجهیزات و لوازم مورد نیاز در خطوط گاز رسانی بیشتر آشنا خواهید شد.

آشنایی کلی با وسایل مختلف خطوط گاز رسانی

لوله پلی اتیلن گازی از اولین تجهیزات مورد نیاز در امر گازرسانی است. این لوله ها در طول مسیر انتقال گاز در جاهای مختلف کارگذاری می شود. اما مسیر انتقال همیشه یکسان نیست. بنابراین در برخی موارد احتیاج است که زاویه های لوله پلی اتیلن گازی تغییر یابد تا مسیر انتقال را گسترش دهیم. در این شرایط از زانوی الکتروفیوژن گازی استفاده می کنیم. زانوی الکتروفیوژن گازی در ابعاد مختلف تهیه می شود. اما در اکثر مواقع از زاویه های نود و چهل و پنج درجه استفاده می شود. اما در صورتی که یک مشتری به زاویه دیگری از این نوع زانو احتیاج داشته باشد می تواند سفارش تولید دهد. اتصال این نوع زانو در خطوط گاز رسانی بسیار راحت است و نصب آن باعث افزایش پایداری و مقاومت خط لوله انتقال گاز می شود.

در این بین از شیر الکتروفیوژن گازی برای قطع و وصل جریان گاز می توان استفاده نمود. بعد از آن تی اف گازی که علاوه بر دیگر وسایل نام برده مورد استفاده قرار می گیرد، از دیگر تجهیزات مورد نیاز است. در هر جایی از مسیر انتقال گاز که لازم است یک لوله پلی اتیلن را به لوله فلزی متصل کنیم و خط لوله را گسترش دهیم، از تی اف گازی استفاده می کنیم.

اتصالات پلی اتیلن

شناخت شیر الکتروفیوژن گازی، مزایا و موارد استفاده از آن

شیر الکتروفیوژن گازی به دلیل اینکه یک دریچه کروی شکل در بخش مسدود کننده دارد؛ به عنوان شیر توپی نیز شناخته می شود. در هر یک از دو سر این شیر یک مفتول از جنس فلز متصل است. اگر این سیم مفتول را با استفاده از دستگاه مخصوص جوش الکتروفیوژن گرم کنیم، می توانیم شیر الکتروفیوژن گازی را به لوله پلی اتیلن متصل کنیم. مهم ترین نقش شیر الکتروفیوژن این است که جریان گاز را قطع و وصل می کند. این شیر با قرار گرفتن در حالت باز، نیمه باز و بسته جریان گاز را کنترل می کند. جنس این شیر الکتروفیوژن از پلی اتیلن است و دارای جنس بسیار مقاوم و مرغوبی است.

شیر الکتروفیوژن در برابر انواع مواد شیمیایی که خورنده و آسیب زا هستند ماندگار است. هم چنین این شیر در برابر انواع ضربه ها و فشارهای وارده مقاوم است. به دلیل داشتن مزیت های گوناگون از پر مصرف ترین ابزارها می باشد. دارای دسته مناسب است و عملکرد آن در وصل کردن و قطع کردن گاز بسیار سریع است. همچنین در یک ساختار ساده، با وزن سبک، جنس سخت و مستحکم، طراحی شده است. و به دلیل داشتن این ویژگی ها به راحتی می شود آن را نصب کنیم و از آن نگهداری کنیم. در صورت لازم نیز تعمیر شیر الکتروفیوژن به راحتی با هزینه کم انجام می شود. به دلیل طراحی خوب این شیر در طی جریان سیال هیچ افت فشاری ایجاد نمی شود. با توجه به جنس شیر الکتروفیوژن نیازی به انجام روغن کاری و روانکاری برای بهبود عملکرد شیر نیست.

نحوه کارکرد شیر الکتروفیوژن گازی به این صورت است که وقتی توپ در مسیر سیال قرار می گیرد، جریان قطع می شود. وقتی توپ در موازات با جریان سیال قرار می گیرد شیر باز می شود و سیال جریان پیدا می کند. و برای بستن شیر به طور کامل دسته اهرم شیر باید نود درجه بچرخد.

شیر الکتروفیوژن گازی

معرفی لوله پلی اتیلن در فرایند گازرسانی

لوله پلی اتیلن گازی نیز هم چون شیر الکتروفیوژن گازی  در انتقال گاز شهری و خطوط لوله کشی صنعتی نقش بسیار مهمی ایفا می کند. با توجه به اینکه انتقال گاز از حساسیت بالایی برخوردار است؛ لوله پلی اتیلن از بهترین گزینه ها برای تشکیل سیستم انتقال گاز در موسسات مختلف و منازل مسکونی می باشد. لوله پلی اتیلن دارای دو لایه می باشد. لایه بیرونی لوله پلی اتیلن از یک بخش سخت تر و لایه درونی این نوع لوله ساختار صاف و هموار تر دارد. سخت بودن لایه بیرونی لوله پلی اتیلن به این دلیل است که این لوله در مکان های مختلف با شرایط متفاوت استفاده می شود؛ بنابراین باید قابلیت ماندگاری در شرایط مختلف محیطی را داشته باشد. صیقلی بودن بخش درونی لوله پلی اتیلن نیز به خاطر این است که عبور انواع سیالات بدون مشکل باشد.‌

مواد اولیه پلی اتیلن دارای استحکام و پایداری بالایی می شوند. در نتیجه این لوله در مدت طولانی با همان کیفیت روزهای اول در سیستم لوله کشی انتقال گاز باقی می ماند. عدم نفوذ آسیب های شیمیایی، مقاومت در برابر آسیب جوندگان مختلف، ماندگاری در مقابل عوامل شیمیایی مثل آثار مخرب اسید و باز، عدم شکستگی، ماندگاری در برابر پوسیدگی و سایش در برخورد با مواد مختلف از ویژگی های بارز لوله پلی اتیلن می باشد. اما همه این ویژگی ها در کنار سایر ابزارها از جمله شیر الکتروفیوژن گازی معنا می یابد.

لوله پلی اتیلن

جمع بندی

همانطور که در مطالب بالا مشاهده نمودید لوله و اتصالات پلی اتیلن، در اجرا خطوط گازرسانی نقش مهمی ایفا می کنند. و به طور کلی استفاده از تجهیزات پلی اتیلن برای انتقال سیالات از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند.

اگر قصد خرید لوله و اتصالات پلی اتیلن و یا دیگر متریال با کیفیت را دارید، مجموعه پلی اتیلن بازار آماده هرگونه همکاری از فروش تا اجرا پروژه می باشد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.