مقالات

شناخت تجهیزات، لوله و اتصالات فلزی

همانطور که می دانید که از اصلی ترین و مهم ترین اجزا در لوله کشی ساختمان ها لوله و اتصالات می باشند. زیرا تمامی عملیات های انتقال از جمله: انتقال آب، فاضلاب، گاز و… توسط این تجهیزات صورت می گیرد. پس برای انجام تمامی این عملیات به بهترین شکل ممکن، نیاز به استفاده از محصولاتی است که با توجه به شرایط ساختمانی از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

تاسیسات لوله و اتصالات به کاربرده شده در ساختمان به دو دسته فلزی و غیر فلزی تقسیم می شوند. در ادامه این مقاله با برخی از انواع فلزی آن آشنا خواهیم شد.

انواع لوله و اتصالات فلزی

اولین تاسیسات کشف شده که بسیار مورد استفاده قرار گرفتند، لوله و اتصالات فلزی بوده اند. با ما همراه باشید تا با انواع آن و کاربردشان د صنایع و مصارف گوناگون بیشتر آشنا وید.

  • خانواده تجهیزات و تاسیسات فولادی

تاسیسات لوله و اتصالات فولادی در سال 1800 میلادی پا به صنعت جهان گذاشتندکه جنس آن ها از فولاد کربن است. این تاسیسات که به لوله های فولادی معروفند، به سرعت توانستند جایگاه ویژه ای به دست آورند و کاربرد های زیادی در عملیات لوله کشی آب ساختمان، ساخت نرده ها، داربست، لوله گاز و… داشته باشند. مقاومت بالا لوله های فولادی در برابر خوردگی و گرما و نیز استحکام زیاد آن، موجب استقبال مهندسین در ساخت سیستم های لوله کشی پتروشیمی و صنایع وابسته  قرار گرفت.

مزایا: امکان تولید با قطر و زخامت های مختلف، مقاوت د برابر گرما و خوردگی، مقاومت کششی و فشاری.

معایب: افزایش قیمت به دلیل اضافه کردن محافظ زنگ زدگی، خوردگی خارجی، امکان به وجود آمدن فرآیند الکترولیز ( برق کافت ).

لوله فولادی

  • چدن ها

این تاسیسات همانطور که از نامشان پیداست، از جنس چدن می باشند. کاربرد لوله و اتصالات چدنی به گونه ای است که بیشتر در لوله کشی فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا: نسبت به فلزات دیگر مقرون به صرفه تر هستند. همچنین کمتر از آن ها دچار پوسیدگی می شوند.

معایب: زمان‌بر بودن مدت نصب آن ها، زنگ‌زدگی و وزن زیاد.

فلز چدن

  •  انواع گالوانیزه ها

این نوع از لوله ها در واقع همان لوله های فلزی می باشند که روی آن ها را با پوششی از (فلز روی) می پوشانند. این فرآیند جهت محافظت از آن‌ها در برابر مواد خورنده و سایش انجام می گیرد. لوله های گالوانیزه که از انواع لوله و اتصالات ساختمانی می باشند، خود به دو دسته لوله فولادی گالوانیزه و لوله آهنی گالوانیزه تقسیم می شود.

آهنی گالوانیزه: این نوع از آهن سفید نورد شده به وجود می آید که درز آن توسط دستگاه‌های درز جوش به هم متصل می شود. سپس لوله را در فلز روی مذاب فرو می‌برند.

فولادی گالوانیزه: جنس این لوله‌ها از فولاد نرمی است که در ساختن آن ورقه فولاد را با فشار داخل قالب عبور داده و درز آن را جوش می‌دهند. سپس جهت افزایش مقاومت در برابر اسید و زنگ‌زدگی‌، آن ها را در یک وان روی اندود می نمایند.

لوله و اتصالات

 

  • آخرین عضو تاسیسات فلزی؛ لوله و اتصالات آلومینیومی

آلومینیوم یکی از انواع پروفیل‌های است که در صنایع مختلف نسبت به کاربردشان در سایز، ضخامت و آلیاژهای متفاوت تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مجموعه تاسیسات در صنعت ساخت و ساز مورد توجه ویژه ای بوده است.

مزایا: وزن کم، استحکام و طول عمر بالا. 

لوله و اتصالات

 

جهت خرید لوله و اتصالات، همکاری و یا اجرا پروژه می توانید از طریق تلفن های تماس با مجموعه پلی اتیلن بازار در ارتباط باشید.

مشاهده کاتالوگ لوله و اتصالات 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.