مقالات

آشنایی با مزایای لوله پلی اتیلن قطره ای

لوله های پلی اتیلن از مناسب ترین تجهیزات برای آبیاری قطره ای زمین های کشاورزی محسوب می‌شوند. که در سیستم های آبرسانی قطره ای، سیستم های آبیاری تحت فشار، سیستم آبیاری بارانی، انتقال آب به زمین های زراعی و… نیز کاربرد دارند. این لوله ها که لوله پلی اتیلن قطره ای نام دارند، یکی از جدیدترین انواع آبرسانی باغ ها و گیاهان می باشد. در این روش، آب از طریق این لوله ها به صورت قطره ای به گیاهان داده می‌شود. از مزایای این روش می‌توان به افزایش بازدهی آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب اشاره‌ کرد. در واقع این روش، بهترین راه حل جلوگیری از هدر رفتن آب می باشد.

این لوله های پلی اتیلن را می‌توان در همه مزارع کشاورزی استفاده کرد. و حتی برای ناهموار ترین زمین ها نیز قابل استفاده می باشد. لوله های پلی اتیلن قطره ای از بهترین مواد ساخته شده اند و از عملکرد دقیق و طولانی مدت آنها اطمینان حاصل شده است.

سایز این‌ لوله‌ها معمولا بین 13-32 میلی متر می باشد، اما سایز های 16 و 20 پرکاربرد ترین آنها می‌باشند. این لوله ها مزایا بسیاری از جمله: مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش، اسید، کودهای کشاورزی و مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی، استفاده از دریچه ها برای کاهش احتمال گرفتگی، زهکشی یکنواخت حداقل 200 متر، قابلیت نصب در عمق و سطح خاک، انعطاف پذیری بالا ‌‌و مقاومت در برابر کشش در حین نصب ، جلوگیری از رشد علف های هرز، مقاومت در برابر تشکیل جلبک و باکتری، وزن پایین، مطابقت  با استانداردهای زیست محیطی اروپا و… را شامل می‌شود و همه این مزایای باعث شده اند تا بهترین انتخاب برای آبیاری محصولات فصلی محسوب شوند.

در این مقاله قصد داریم با برخی از مزیت های لوله پلی اتیلن قطره ای که ذکر شد، آشنا شویم .

بیشتر بدانید: لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای

لوله پلی اتیلن قطره ای

مزیت لوله پلی اتیلن قطره ای

مزیت لوله پلی اتیلن قطره ای، کشاورزان و باغداران بسیاری را ترغیب کرده است تا روش آبیاری قطره ای که روش مدرن و جديدي است را، جایگزین روش های قبلی کنند. زیرا کمبود آب از مسائل جدی شرایط کنونی است و با توجه به نقش کلیدی آب در کشاورزی، باید از شیوه های آبیاری صحیح مدرن استفاده کرد و آنها را جایگزین شیوه های قبلی کرد. اگر افراد بیشتری به اهمیت آب پی ببرند، آبیاری قطره با استفاده از این لوله ها افزایش چشمگیری خواهد داشت. انواع مختلفی از لوله های پلی اتیلن وجود دارد که در تمام مزارع و گلخانه‌ های سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تاثیر لوله پلی اتیلن قطره ای آبیاری استاندار‌ 

یکی از مهم ترین مزیت های این نوع لوله های پلی اتیلن در آبیاری زمین های کشاورزی، استاندارد بودن آن است. بدین معنا که آب را مستقیما به ریشه گیاهان می‌رساند و با جلوگیری از مرطوب شدن خاک اطراف درخت ها و گیاهان، اجاره رشد علف های هرز را نمی‌دهد. با این روش، مقدار فاضلاب به صفر می‌رسد. دلیل آن نیز رساندن مستقیم مواد مغذی و کودها و آب به ریشه گیاهان است. به طور کلی، لوله پلی اتیلن قطره ای کاملا مطابق با استانداردهای های زیست محیطی اروپا میباشد.

قابلیت نصب در عمق و سطح خاک

همانطور که ذکر شد کاربرد این لوله ها در کشاورزی بسیار مشهود است. این لوله ها هم می‌توانند در عمق خاک و هم در سطح خاک نصب شوند زیرا در برابر اشعه های مضر خورشید مقاوم هستند و دچار خرابی تغییر کيفيت نمی‌شوند.

مقاومت در برابر ترکیبات شیمیایی، اسیدها و اشعه های ماورا بنفش

این لوله ها مقاومت بالایی در برابر کودهای کشاورزی، آب و ترکیبات شیمیایی دارند. این مقاومت بالا باعث می‌شود تا در طول زمان این تجهیزات دچار خوردگی و نشتی و خرابی نشوند و عمر طولانی تری (بالای ۵۰ سال) داشته باشند .

محصول سالم

یکی دیگر از مزیت لوله پلی اتیلن قطره ای، کمک به برداشت محصولات مرغوب تر است . آبیاری قطره ای، با کنترل کردن میزان آب خروجی، میزان کود های شیمیایی که وارد خاک می‌شوند را نیز کنترل می‌کند و از تکثیر قارچ ها و بیماری های انگلی جلوگیری میکند. این ویژگی باعث می‌شود تا مواد شیمیایی و کودهای کشاورزی به اندازه لازم از طریق جریان آب به گیاهان منتقل شود. بدین صورت، میزان این مواد مضر کاهش می یابد و گیاهان بیش از اندازه از مواد مضر تغذیه نمی‌کنند، بنابراین محصول سالم تری در بازار عرضه می‌شود.

صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آن

امروزه استفاده از این نوع لوله های پلی اتیلن در آبیاری زمین های کشاورزی  تبدیل به معضل حياتی شده است. زیرا با بحران کمبود آب مواجه هستیم و آبیاری های سنتی هدر رفت آب بسیاری دارند. آبیاری قطره ای، آب را مستقیما به گیاهان می‌رساند. در این روش آب تبخیر نمی شود و گیاهان را سیراب می‌کند و حدوداً ۸۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

مقرون به صرفه بودن لوله پلی اتیلن قطره ای

نصب و اجرای این لوله ها هزینه بر است و همه کشاورزان قادر به نصب آن نیستند. اما برخلاف تصورات بسیار به صرفه هستند زیرا از هزینه های جانبی دیگر پیشگیری می‌کنند. در این روش آب کمتری مصرف می‌شود بنابراین هزینه کمتری صرف آب می‌شود. علاوه بر آن، با استفاده از نوع قطره ای لوله های پلی اتیلن در آبیاری نیاز به کارگران نخواهید داشت و این کار به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. این لوله ها، بسیار با کیفیت هستند و عمر و دوام  طولانی دارند. بنابراین در هزینه تعمیر و تعویض لوله ها نیز صرفه جویی می‌شود.

بیشتر بدانید: لوله پلی اتیلن زهکش

خرید لوله و اتصالات

کلام آخر

برای خرید لوله و اتصالات جهت انجام پروژه های کشاورزی و یا استفاده از آن ها در صنایع دیگر می توانید با مجموعه پلی اتیلن بازار در ارتباط باشید. این مجموعه با بزرگترین پروژه ها همکاری داشته است و ارائه دهنده انواع تجهیزات برای انجام فعالیت هایی لوله کشی می باشد.

برای مشاهده کاتالوگ لوله و اتصالات مجموعه پلی اتیلن بازار کلیک کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.