مقالات

لوله های پلی پروپیلن چیست؟

لوله های پلی پروپیلن یکی از محصولاتی می باشد که پلیمر ساخته شده است. و بیشترین کاربرد آن ها در سیستم های لوله کشی ساختمان ها می باشد. استفاده از این نوع لوله ها، از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد. چرا که دارای طول عمر بالایی می باشند و می توانند به مدت حداقل ۵۰ سال کیفیت و کاربردی بودن خود را حفظ کنند. در نتیجه باعث پایین آمدن هزینه پروژه های اجرایی و عملیاتی شده است.

لوله پلی پروپیلن که یکی از انواع پرکاربرد لوله های پلاستیکی است، دارای سه نوع H، R و B می باشد.

  1. لوله پلی پروپیلن هموپلیمر(pp+H): از ویژگی های آن می توان به دارا بودن خواص مکانیکی خوب، مقاومت شیمیایی بالا و کاربرد در صنایع اشاره کرد.
  2. پلی پروپیلن کوپلیمر ضربه ای (pp+B): استحکام بالا، مقاومت شیمیایی بالا، ماندگاری بالا و مقاومت بالا در برابر ضربه این نوع از پروپیلن ها باعث شده است که در فاضلاب های فشار پایین مورد استفاده قرار گیرد.
  3. پلی پروپیلن کوپلیمر اندم (pp+R): به دلیل دارا بودن ویژگی هایی همچون؛ ماندگاری بالا، مقاومت بالا در برابر فشار و دما در سیستم های لوله کشی آب سرد و گرم بسیار کاربرد دارد.

لوله های پلی پروپیلن

ویژگی های لوله پلی پروپیلن

  • لوله های پروپیلن در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاوم هستند. همچنین در برابر رطوبت و مصالح ساختمانی همچون گچ و آهک که خاصیت خورندگی دارند، از پوسیدگی در امان هستند. و آسیبی به جداره های داخلی و خارجی لوله ها وارد نمی شود.
  • این لوله ها در برابر زنگ زدگی و ضربه مقاوم هستند.
  • از دیگر ویژگی لوله های پلی پروپیلن، سبک بودن وزن آن ها است و همچنین، حمل و انتقال این نوع لوله ها نسبت به لوله های فلزی راحت تر و آسان تر انجام می شود.
  • قیمت این محصولات نسبت به لوله های فلزی، ارزان تر می باشند.
  • این لوله ها در هنگام انتقال آب گرم و یا آب سرد، از انرژی آن ها نمی کاهد. در واقع این لوله ها دارای ضریب هدایت حرارتی پایینی هستند و به همین دلیل، استفاده از آن ها به خصوص برای انتقال آب گرم مناسبت تر از لوله های فلزی می باشد.
  • سطح صاف و صیقل این نوع از لوله ها باعث جریان سریع و راحت سیالات در این لوله ها می شود. و به همین دلیل هنگام انتقال سیالات، رسوبی در قسمت داخلی لوله ایجاد نمی شود.
  • همچنین می توان سرعت نصب و اجرای لوله های پلی پروپیلن را دیگر ویژگی مثبت آن ها ذکر کرد. که در نتیجه آن استفاده از این لوله ها، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.
  • لوله پلی پروپیلن در برابر سرمای شدید و یخ زدگی مقاومت بالایی دارد. و به همین علت؛ می تواند برای سیستم های لوله کشی آب سرد مورد استفاده قرار گیرد.
  • در برابر مواد اسیدی و بازی بسیار مقاوم می باشند.
  • به دلیل بالا بودن نقطه ذوب، مقاومت بالایی در برابر تنش ها و ارتعاشات دارند.
  • از دیگر مزایای آن ها می توان به بالا بودن مقاومت سایشی در برابر فاضلاب شهری اشاره کرد.
  • بالا بودن تحمل فشارهای سطحی از دیگر مزایای لوله پلی پروپیلن می باشد.
  • در ساختار این لوله ها از موادی که برای محیط زیست مضر باشد، استفاده نشده است.
  • بالابودن استحکام و مقاومت آن ها در برابر پرتوهای نوری، از دیگر ویژگی های این لوله ها به شمار می روند.

کاربرد لوله پلی پروپیلن

لوله های پلی پروپیلن در سیستم های لوله کشی تحت فشار مورد استفاده قرار می گیرند اما استفاده بیشتر از این نوع لوله ها در سیستم های لوله کشی با فشار پایین همچون؛ لوله کشی آب سرد و آب گرم و مصارف داخلی ساختمان صورت می گیرد. البته امروزه کاربرد اعظم این نوع لوله ها در جابه جایی و انتقال مواد شیمیایی و همچنین سیستم فاضلاب می باشد.

از دیگر کاربرد های این نوع لوله ها می توان به استفاده از آن ها در فرآیندهای صنعتی، انتقال آب و اتصالات فرعی لوله کشی اشاره کرد.

برای لوله کشی تاسیسات شوفاژ از لوله های پلی پروپیلن استفاده می شود چون که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند و ضریب هدایت حرارتی آن ها بسیار کم است.

در شبکه های هوارسان و تهویه ی مطبوع و صنایع غذایی_شیمیایی و صنعت بهداشتی از دیگر مواردی هستند که از این محصولات استفاده می شود.

خرید لوله و اتصالات

خرید انواع لوله و اتصالات پلی پروپیلنپلی اتیلن بازار

مجموعه پلی اتیلن بازار ارائه انواع لوله و اتصالات ساختمانی اعم از: لوله و اتصالات فلزی، شیرآلات، لوازم ساختمانی و… می باشد. برای خرید و یا اطلاع از قیمت هر کدام از این محصولات به صفحه اصلی پلی اتیلن بازار مراجعه نمایید و یا از طریق تلفن های تماس با این مجموعه در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.