مقالات

معرفی لوله و اتصالات پنج لایه

قبل از بررسی طریقه اجرا و نصب اتصالات پنج لایه، بهتر است ابتدا با ویژگی ها و مزایای آن ها آشنا شویم. در صنعت لوله کشی، لوله و اتصالات پنج لایه جزو وسیله های بسیار مهم هستند که ساخته شده از ترکیب پنج لایه فلز و پلیمر هستند. جنس تشکیل دهنده ی لایه های بیرونی و درونی این محصولات، از پلی اتیلن می باشد. که لایه ی میانی آن از آلومینیوم می باشد و لایه ای از چسب میان لایه ی بیرونی و لایه ی میانی و همچنین میان لایه ی درونی با لایه ی میانی قرار گرفته است.

ویژگی های لوله و اتصالات پنج لایه

لوله های پنج لایه بیشتر از دیگر لوله ها، برای نصب و اجرا انتخاب می‌شوند. یکی از دلایل آن، می تواند نصب، اجرا و اتصال راحت این تجهیزات در سیستم های مختلف لوله کشی باشد. دیگر ویژگی این محصولات پنج لایه، قابلیت انعطاف پذیری بالای آنها است که به دلیل خم شدگی راحت آن، مصرف اتصالات در سیستم لوله کشی کمتر می شود.

این محصولات دارای ماندگاری بالا و عمر مفید طولانی هستند. به خاطر ماندگاری بالای آنها، استفاده از اینگونه اتصالات از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است. امکان زنگ زدگی این تجهیزات، در رطوبت بسیار پایین است. و در نتیجه دیرتر خراب و پوسیده می‌شوند و این ویژگی باعث دوام و ماندگاری بالاتر آنها می‌شود. اتصالات پنج لایه سبک هستند و انتقال و حمل آنها آسانتر است. همچنین سایز و اندازه این لوله ها و اتصالات در دماهای بالا ثابت است. از طرفی دارای مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی همچون اسیدها و بازها هستند.

مزایای این لوله ها و اتصالات

لوله ها و اتصالات پنج لایه به دلیل ویژگی هایی که قبلاً به آنها اشاره شد، دارای مزایا و کاربردهای بسیاری می باشند که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می‌شود.

به دلیل هموار بودن سطح داخلی لوله پنج لایه، فشار آب درون لوله حفظ می‌شود. به همین دلیل امکان افت فشار آب در این لوله ها بسیار کم است. علاوه بر انتقال مایعات خوراکی و آشامیدنی، میتوان مایعات اسیدی و بازی را از طریق این اتصالات منتقل کرد. به دلیل پلی اتیلن بودن لایه خارجی این نوع محصولات ساختمانی، امکان خوردگی آنها کمتر می‌شود و فشار کمتری ناشی از مصالح ساختمانی به لایه ی فلزی میانی وارد می‌شود.

محصولات پنج لایه عایق حرارتی خوبی هستند و انرژی و گرمای مایعات داغ را هنگام انتقال، به خوبی حفظ می کنند. و در واقع برای حمل آب داغ، استفاده از این اتصالات و لوله ها کارایی بهتری دارد. کم بودن نویز و سر و صدای ناشی از جریان سیالات درون لوله ها نیز از دیگر مزایا این محصولات می باشد. درواقع تمام این مزایا و کاربردها، باعث می شود که تجهیزات پنج لایه، برای سیستم لوله کشی مناسب تر باشد.

خرید لوله و اتصالات

روش اجرا و نصب

اتصالات پنج لایه دارای دو نوع کوپلی و پرسی است. برای نصب و اجرای نوع کوپلی، نیازی به ابزار خاصی نیست و میتوان با یک آچار عمل آب بندی را انجام داد. برای نصب نوع کوپلی، ابتدا لوله را به مقدار مورد نظر برش داده و پس از آن، سایز دهانه ی لوله را با ابزار کالیبر، بیشتر کرده و سپس یک حلقه ی فشرده سازی اتصالات را از لوله رد کرده و همچنین دو اورینگ پلاستیکی را بر روی اتصال قرار دهید و در نهایت مهره اتصالات را سفت و محکم کنید.

در نوع پرسی، چون ماسوره و اتصال به صورت یکپارچه است، با پرس شدن دو اورینگ پلاستیکی روی ماسوره عمل آب بندی انجام می شود. البته میتوان گفت اتصالات پرسی سریعتر و راحت تر از اتصالات کوپلی نصب و اجرا می شوند.

کلام آخر – پلی اتیلن بازار

مجموعه پلی اتیلن بازار بهترین ارائه دهنده انواع تجهیزات ساختمانی اعم از انواع لوله و اتصالات فلزی، شیرآلات، لوله و اتصالات پنج لایه می باشد. برای خرید لوله و اتصالات ساختمانی و یا اطلاع از قیمت هر کدام از این محصولات به صفحه اصلی پلی اتیلن بازار مراجعه نمایید و یا از طریق تلفن های تماس با این مجموعه در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.