مقالات

اتصالات فشار قوی پلی اتیلن

اتصالات فشار قوی پلی اتیلن، از مهمترین اتصالات سیالات محسوب می‌شوند و نقش  بسیار مهمی در صنایع مختلف از جمله صنایع انتقال سیالات، صنایع نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، لوله های پرفشار انتقال آب، آبیاری تحت فشار، شیلات و…دارند. همان طور از نام آنها پیداست، وظیفه آنها  متصل کردن لوله های فشار قوی به یکدیگر میباشد. مهم ترین نقش اتصالات فشار قوی در این صنایع، اتصال لوله های فشار قوی پلی اتیلن به یکدیگر و ایمن سازی آن هاست .علاوه بر این، باعث تغییر مسیر لوله، انشعاب گیری و آب بندی مناسب نیز می‌شوند. از دلایل اصلی پر مصرف بودن اتصالات فشار قوی می‌توان به دلایلی مانند مقرون به صرفه بودن، تطبیق پذیری آنها با تمامی پروژه ها اشاره‌ کرد .

اتصالات فشار قوی معمولا از جنس پلی اتیلن، آلیاژ های خاص و یا فولاد می‌باشند و از طریق شیوه مایتری تولید می‌شوند. این اتصالات بر اساس جنس، سایز و کاربردهای متفاوتشان به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند. برای مثال اتصالات فشار قوی در سایزهای ۲۰ تا ۵۰۰ میلی متر توسط شرکت های گوناگون  تولید میشوند و سپس در بازار عرضه  می‌گردند . 

مزایای اتصالات فشار قوی پلی اتیلن 

همانطور که ذکر شد، این اتصالات بسیار پرکاربرد هستند و کاربرد آن ها در مصارف گوناگون و صنایع  قابل مشاهده میباشد. مزایای بیشمار این اتصالات آنها را به قلب صنعت انتقال سیالات تبدیل کرده است . این اتصالات به دلیل مطابقت با فشار های خیلی قوی و سطح صافی که دارند، به هدایت جریان سیالات کمک بسیاری می‌کنند، به بیانی دیگر، زمان عبور سیالات را تسریع می‌بخشند. از دیگر ویژگی های این اتصالات فشار قوی می‌توان به  مقاومت بالای شیمیایی و اکسایش، مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر پوسيدگي، نصب راحت و سریع، وزن کم، حمل راحت و…. اشاره‌ کرد.

علاوه بر همه این ها، این اتصالات بسیار مقرون به صرفه می‌باشند. قیمت آن ها بسته به عوامل مختلفی از جمله میزان خلوص متریال، کیفیت مواد سازنده و شرکت تولید کننده تفاوت دارد. اما در کل، این اتصالات با کيفيت هستند و کمتر در معرض خرابی و تعمیر قرار می‌گیرند، بنابراين در هزینه تعمیر نیز صرفه جویی می‌شود.

اتصالات فشار قوی پلی اتیلن

انواع مختلف اتصالات فشار قوی پلی اتیلن 

اتصالات فشار قوی پلی اتیلن، بر اساس کاربرد، سایز، جنس و ویژگی هایشان به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی برخی از اتصالات فشار قوی پلی اتیلن خواهیم پرداخت. 

  • اتصالات فشار قوی مایتری

این اتصالات که به آنها اتصالات جوشی نیز گفته می‌شود، قوی ترین و مقاوم ترین نوع از اتصالات می‌باشند ‌. اتصالات جوشی در سایز های مختلف موجود است و باید مطابق با استانداردهای مورد نیاز پروژه خود، سایز مورد نیاز را انتخاب کنید. این اتصالات مقاومت بالایی در برابر دما و حرارت دارند به طوری که تا ۹۵ درجه سلسیوس، دمای سیال عبوری را تحمل می‌کنند. همینطور، در برابر مواد شیمیایی و اسیدها مقاوم هستند و دچار خوردگی، نشتی و زنگ زدگی نمی‌شوند. بنابراین جزو لوله های مقاوم محسوب می‌شوند و عمری بالای ۵۰ سال دارند. 

 علاوه بر همه این ویژگی ها، اتصالات جوشی قابل بازیافت هستند و با محیط زیست سازگارند. البته توجه داشته باشید که کيفيت اتصالات جوشی وابسته به کارایی و کیفیت دستگاه جوش است و نیاز به دستگاه و تجهیزات مناسبی دارد. 

  • اتصالات فشار قوی الکتروفیوژن

اتصالات الکتروفیوژن، اتصالات مقاوم و پرکاربردی هستند که در صنایع انتقال گاز، لوله های آبرسانی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. جنس این اتصالات، پلی اتیلن های مرغوب است که بسیار منعطف هستند و در برابر عوامل مختلفی از جمله دما، خوردگی، مواد شیمیایی، عوامل فیزیکی مقاوم هستند و آسیبی نمی‌بینند. این اتصالات خودشان به انواع مختلفی از جمله زین‌ها، کوپلر، زانو های ۹۰ درجه، درپوش ها تقسیم می‌شوند و همه آن ها از ایمنی بالایی برخوردار هستند.  

  • اتصالات پیچی فشار قوی

اتصالات پیچی، مقاومت کمتری به نسبت سایر اتصالات که توضیح داده شد، دارند و تا ۱۰ اتمسفر می‌توانند فشار سیالات را تحمل کنند. به همین علت بهتر است برای لوله های فشار قوی پلی اتیلن، اتصالات دیگری را جایگزین کنید. جنس این اتصالات از پلی پروپیلن کو پلیمر میباشد و در برابر اشعه های مضر مقاومت بیشتری به نسبت اتصالات که با پلی اتیلن ساخته شده اند، دارد. اتصالات جوشی برای آبیاری های متحرک باغ ها و زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

  • اتصالات فشار قوی پلی اتیلن تزریقی

این نوع از اتصالات فشار قوی امروزه به دلیل معایب شان کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. متریال سازنده این اتصالات ناهمگن هستند و مواد پلی اتیلنی آن ها متفاوت است، به عبارتی دیگر در گرید مواد سازنده آن تفاوت هایی وجود دارد. به همین علت است که برای لوله های فشار قوی توصیه نمیشود. اما از این اتصالات در پروژه ها سنگین استفاده زیادی می‌شود، زیرا ساخت آن ها با شیوه قالب گیری انجام می‌شود و ساخت بسیار راحتی دارند. از انواع اتصالات تزریقی پلی اتیلن می‌توان به رابط ها، تبدیل ها، فلنج، درپوش، انشعابات،‌ زانو های ۹۰ درجه اشاره‌ کرد. متصل کردن همه این ها با شیوه جوشکاری صورت میگیرد و نصب و اجرای راحتی دارند. 

  • اتصالات فشار قوی فلنجی

با توجه به متریال سازنده فلنج ها، برای مناطق سردسیری بسیار مناسب هستند. اتصالات فلنجی انواع مختلفی دارند و این دسته بندی ها بر اساس میزان تحمل فشار انجام ‌می‌شوند. کيفيت عمر این اتصالات بستگی به نحوه نصب و اجرای آنها دارد و در صورتی که با استفاده از پیچ و مهره های مناسب صورت بگیرد، عمری بالای ۵۰ سال خواهند داشت. علاوه براین، نسبت به سایر اتصالات هزینه مناسب تری دارند.

خرید لوله و اتصالات

کلام آخر

مجموعه پلی اتیلن بازار ارائه انواع لوله و اتصالات  اعم از: لوله و اتصالات فلزی، شیرآلات، لوازم ساختمانی و… می باشد. برای خرید انواع اتصالات فشار قوی پلی اتیلن و یا اطلاع از قیمت هر کدام از این محصولات به صفحه اصلی پلی اتیلن بازار مراجعه نمایید و یا از طریق تلفن های تماس با این مجموعه در ارتباط باشید.

کاتالوگ لوله و اتصالاتاستاندارد لوله و اتصالات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.