مقالات

لوله پلی اتیلن فاضلاب

لوله های پلی اتیلن جزو لوله های سبک و منعطف محسوب می‌شوند که از ترموپلاستیک ها ساخته شده اند و فرمول شیمیایی آنها (n(c2H2 می باشد. این لوله ها، به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی، شیمیایی و دیگر ویژگی های منحصر به فرد در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. لوله های پلی اتیلن انواع مختلفی دارند و به دسته های گوناگونی از جمله لوله پلی اتیلن فاضلاب، لوله پلی اتیلن آبرسانی شهری و روستایی، انتقال دوغاب، ارتباطات، سیستم های زهکشی، سیستم های آتش نشانی و… تقسیم می‌شوند. و هر یک از اینها کاربرد متفاوتی دارند.

لوله های پلی اتیلن که به اختصار به آن ها PE نیز گفته می‌شود، دارای مزیت های بیشماری هستند. و مزایای آن ها باعث شده تا جایگزین لوله های بتنی، فولادی و … شوند . این لوله ها وزن بسیار سبکی دارند و به راحتی نصب می‌شوند. برای نصب کردن لوله های PE به اتصالات مخصوص نیاز دارید که بسیار مقاوم هستند. این لوله ها از طریق اتصالات الکتروفیوژنی، جوش لب به لب و جوش کمربندی به یکدیگر متصل می‌شوند. در ادامه یکی از پرکاربرد ترین نوع لوله های PE یعنی لوله پلی اتیلن فاضلاب را بررسی می نماییم.

آشنایی با لوله پلی اتیلن فاضلاب

یکی از پرکاربردترین لوله های PE، لوله پلی اتیلن فاضلاب می باشد که کاربرد های مهمی در زمینه انتقال فاضلاب شهری و روستایی، فاضلاب صنعتی و تجاری و شبکه های زهکشی دارند. لوله‌ پلی اتیلن فاضلاب در سایزهای مختلف 50 الی 160 میلی متر توسط شرکت های مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند. این لوله ها به دو دسته معمولی و دوجداره تقسیم‌ می‌شوند.

لوله پلی اتیلن فاضلاب

انواع لوله پلی اتیلن فاضلاب

لوله هایی که برای انتقال فاضلاب استفاده می‌شوند، به دو دسته تقسیم می‌شوند. در ادامه به معرفی این دو نوع خواهیم پرداخت.

لوله پلی اتیلن فاضلاب معمولی سایز ۵۰ تا ۱۶

لوله های پلی اتیلن فاضلاب معمولی تقریبا از سایز ۵۰ الی ۱۶۹ میلی متر موجود هستند و در انتقال فاضلاب های منازل کاربرد دارند. زیرا فشاری برابر با ۴ بار را می‌توانند تحمل کنند و برای لوله هایی که نیاز به فشار های قوی دارند، مناسب نیستند. یکی از بزرگترین مزیت های این لوله ها، سطح درونی صاف و صیقلی آنها می باش. که باعث تسریع جریان فاضلاب در لوله ها می‌شود. از دیگر مزیت های این لوله ها می‌توان به مقاومت در برابر مواد شیمیایی (اسیدها و بازها)، مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف پذیری و…اشاره‌ کرد.

لوله پلی اتیلن فاضلابی  دوجداره

این‌ لوله ها،‌ جزو‌ جدیدترین نسل های لوله های پلی اتیلن فاضلاب هستند که دارای طراحی جديد و ویژگی های منحصر به فرد می باشند. نام دیگر این لوله ها “کاروگیت” است و بیشترین کاربرد آن ها در فاضلاب های شهری است. در لوله های کاروگیت از واشر هایی استفاده شده است که امکان نشت را به حداقل می‌رسانند، و آب بندی مناسبی ایجاد می‌کند. این لوله ها بر خلاف لوله های تک جداره، مقرون به صرفه هستند. 

كاربردهاي لوله PE فاضلابی 

  • فاضلاب های خانگی

لوله هایی که در زمینه انتقال فاضلاب ها استفاده می‌شوند، باید از مقاومت کافی در برابر مواد شیمیایی (اسیدها و بازها) برخوردار باشند. زیرا به شدت در معرض تماس مستقیم با این مواد هستند و اگر در برابر آن ها مقاوم‌ نباشند، خیلی زود از بین خواهند رفت. لوله پلی اتیلن فاضلاب از این ویژگی برخوردار می باشد و به نسبت لوله های پلیکا و پوش فیت از مزایای بیشتری از جمله جلوگیری از زنگ زدگی، رسوب گیری و فرسودگی، مقاومت حرارتی و… را شامل می‌شوند.

طریقه اتصال این لوله ها، به صورت‌ جوشی است و با این روش لب به لب به یکدیگر جوش داده می‌شوند. در این اتصالات از واشرهای آب بند استفاده می‌شود که امکان نشتی را به حداقل می‌رسانند. در مصارف خانگی از لوله های پلی اتیلن بالای  ۱۶۰ استفاده می‌کنند. این لوله ها با اسم‌ کاروگیت شناخته می‌شوند. سطح داخلی کاروگیت ها شیار دار است و همین ویژگی باعث شده تا تحمل فشار و وزن بالایی داشته باشند .

  • فاضلاب صنعتی 

فاضلاب های صنعتی از خطرناک ترین پساب ها می‌باشند و حاوی مقدار زیادی مواد سمی از جمله یون، سرب و غیره می‌باشند ‌.صنایع زیادی هستند که به این لوله ها برای انتقال و دفع پساب ها احتیاج دارند از این صنایع می‌توان به صنایع نساجی، صنایع شیمیایی، چرم‌سازی و… اشاره‌ کرد. لوله های سیمانی و بتنی برای این‌ کار مناسب نیستند زیرا سطح آنها صاف و صیقلی نیست و ضایعات به آن چسبیده می‌شوند و خیلی سریع مسدود می‌شوند.بنابراین‌ انتخاب لوله مناسب، بسیار مهم‌ می باشد زیرا با وارد شدن پساب ها به عمق خاک مشکلات بیشماری از جمله خرابی تاسیسات به وجود می‌آید. به همین علت است که در دهه های اخیر، لوله پلی اتیلن فاضلاب جایگزین لوله های قدیمی شده است . وظیفه اصلی این لوله ها، جمع آوری پساب های صنعتی، انتقال دادن آنها و دفع فاضلاب ها می باشد ‌.

  • فاضلاب شهری و روستایی 

از دیگر کاربرد لوله پلی اتیلن فاضلاب می‌توان به جمع آوری پساب ها، انتقال و تخلیه آنها اشاره کرد .این‌ لوله ها همچنين وظیفه تهویه و بازرسی سیالات را نیز  به عهده دارند . توجه داشته باشید لوله هایی با سایز ۱۶۰ میلیمتر ک تحمل فشار ۴ اتمسفر برای کاربرد های شهری مناسب هستند و نیازی به لوله های فشار قوی نیست .

  • شبکه های زهکشی 

همانطور که می‌دانيد به خارج کردن آب های اضافی از زمین،‌ عمل زهکشی گفته می‌شود . برای انجام زهکشی بهترین روش استفاده از لوله پلی اتیلن فاضلابی مخصوصا نوع دوجداره آن می  باشد. با استفاده از این لوله ها، آب های اضافی حاصل از بارندگی را سریعا خارج می کنند، زیرا آب های زیرزمینی از مهم ترین ذخایر کشور محسوب می‌شوند.

خرید لوله و اتصالات

کلام آخر

همانطور که مطالعه نمودید انواع لوله های PE به خصوص نوع فاضلابی آن از کاربرد های بالایی برخوردار می باشند. از این رو اگر به دنبال خرید انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن می باشید، می توانید از طریق تلفن های تماس با مجموعه پلی اتیلن بازار ارتباط حاصل نمایید.

مجموعه پلی اتیلن بازار بهترین ارائه دهنده انواع تجهیزات ساختمانی اعم از انواع لوله و اتصالات فلزی، شیرآلات، لوله و اتصالات پنج لایه می باشد. برای خرید لوله و اتصالات ساختمانی و یا اطلاع از قیمت هر کدام از این محصولات به صفحه اصلی پلی اتیلن بازار مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.